Зокрема, страждають Дунайські порти, через які паливо потрапляє до нашої країни. То наскільки може зрости вартість заправки авто вже цієї осені? Та чи чекає на українців нова паливна криза? З’ясовував Центр громадського моніторингу та контролю.
Говорити про 60 гривень за літр ще зарано
Основним драйвером у зростанні вартості пального в Україні, є ріст світових цін на нафту. Так збільшення цін на українських заправних станціях пояснює директор консалтингової групи “А95” Сергій Куюн. “Відбувається чергова хвиля коригування цін, +1 гривня у великих мережах, по світлих нафтопродуктах. На жаль, я думаю, це не останнє коригування. Поки що говорити про 60 грн за літр ще зарано. Але ж немає впевненості, що на 90 доларах нафта зупиниться. Тому дивимося, все буде залежати тільки від зовнішніх факторів”, — пояснив Сергій Куюн під час брифінгу в Медіацентрі Україна-Укрінформ.
Можливе зростання на 2-3 гривні
Ціна на пальне може зрости на 2-3 гривні, і це — впродовж вересня чи на початку жовтня. У цьому певен засновник групи компаній “Прайм” Дмитро Льоушкін. За його словами, на зростання цін на АЗС, окрім світових трендів, впливають і російські атаки на порти Дунаю. "Прогнози поки робити дуже складно, оскільки незрозуміло наскільки сильно постраждала інфраструктура Дунайських портів та як сильно вона ще страждатиме”, — зазначив Льоушкін.
Чи чекати нової паливної кризи
Як твердить Дмитро Льоушкін, якщо росіяни повністю знищать можливість отримувати пальне через порти Дунаю, Україні може загрожувати нова паливна криза. Адже все навантаження припаде на автотранспорт та залізницю. “Автотранспорт може забезпечити країну пальним десь на 75%, при умові “зелених коридорів” на кордоні, які були минулого року. А залізниця зараз є перевантажена: нею активно вивозять інші товари, такі як метал”, — пояснює засновник групи компаній “Прайм”. Він зазначає, що наразі в країні сформовані значні запаси палива, тож дефіцит може початися в кінці року.
Водночас, на думку Сергія Куюна, Україні не варто боятися нестачі пального. Адже ще минулого року наша країна провела диверсифікацію шляхів його постачанні. “Ринок сам знайшов пальне, заплатив за нього, накупив танкерів, бензовозів, терміналів. А держава зробила те, що має робити — зняла нормативні питання на міжурядових рівнях, скоординувала чиновників й державних транспортних операторів різних країн, зняла непотрібні обмеження. Саме тому є повна впевненість у тому, що пальне буде й восени, й взимку, й навесні й так далі”, — впевнений експерт.
Нагадаємо, що з 1 липня в Україні відновили 20% ПДВ на пальне. Після чого ціни на українських АЗС зросли.