Всупереч прогнозам більшості фінансистів, які передрікали зниження американської валюти на початку 2016 року, та закладеного в Держбюджеті курсу на рівні 24 грн./дол., гривня продовжила падіння. За останні два тижні долар подорожчав майже на 3% і продовжує набирати в ціні. Так, в харківських обмінниках сьогодні середній курс складає близько 27 гривень за долар, а євро - 29 грн./дол.
Національний банк України пояснює падіння гривні перекосом в попиті і пропозиції валюти.
«Курс росте на тлі того, що попит, як і раніше, значно перевищує пропозицію», - повідомив заступник голови НБУ Олег Чурій.
На думку експертів, стрибок курсу стався від скорочення надходжень у країну валюти.
«Стан фактичного дефолту ще ніхто не відміняв. У таких умовах ніхто не буде інвестувати в країну і давати кредити, окрім, хіба що, МВФ. Цілком логічно, що гривня девальвує. Не виключено, що до лютого курс може зрости до 30 гривень за долар. А якщо грошей від МВФ не буде, то подальше зростання неминучий», - говорить економіст Олександр Дудчак.
Тим часом фахівці впевнені, що економічних підстав для девальвації гривні немає.
«Знецінення гривні викликане виключно валютними спекуляціями», - повідомив голова Комітету економістів Андрій Новак.
Як зазначив економічний експерт Фонду національної безпеки Юрій Гаврилечко, найближчим часом курс долара почне знижуватися.
«Здорожує долар - це теж не так добре для економіки США, тому що, чим дорожче буде коштувати долар, тим буде більше зростати безробіття, знижуватиметься виробництво, буде маса інших явищ. Довго тримати валюту їм невигідно», - зазначив економіст.
Тим не менш, аналітики впевнені, що «чорна смуга» у банківській сфері триватиме до середини 2016 року.
«Я б чекав якогось плюса не раніше другої половини року», - заявив аналітик банківського сектора ICU Михайло Демків.
Фінансисти відзначають, що стрибок долара відіб'ється на продуктах харчування.
«Лідерами зі зростання будуть найдешевші, а значить і самі ходові товари: овочі, молочні вироби, яйця, масло, макарони. Торік вони подорожчали на 60-100%, в цьому може бути така ж тенденція», - говорить директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.